مدرسه حسابی

  • ۰
  • ۰
پایان

این فایل در قالب ورد و قابل ویرایش در 118 صفحه می باشد.

چکیده
هدف از این مطالعه بررسی سبک اسناد دهی و ارتباط آن با سلامت روانی دانشجویان دختر و پسر سه دانشکده هنر،&zwnj انسانی،&zwnj فنی و مهندسی می باشد. آن چه در این پژوهش مورد نظر است، شناخت سبکهای اسنادی دانشجویان به عنوان عاملی موثر در سلامت روانی آنها می باشد. به عبارت دیگر این پژوهش به دنبال این است که مشخص کند دانشجویان از چه نوع سبک اسنادی جهت تبیین موفقیتها و شکستهای خود استفاده می کنندو این نوع سبک چه رابطه ای با سلامت روانی آنها دارد.
به طور کلی این بررسی سعی بر آن دارد که روشن کند آیا میان سبک اسناد و سلامت روانی دانشجویان دانشکده های سه گانه هنر، انسانی،&zwnj فنی ومهندسی تفاوت وجود دارد یا خیر؟
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین سبک اسناد و سلامت روانی در دانشجویان دختر و پسر دانشکده های علوم انسانی و پایه، فنی و مهندسی و هنر دانشاه علم و فرهنگ صورت گرفته است.
نمونه این پژوهش ۹۰ نفر از دانشجویان رشته های مختلف که از سه دانشکده ی مختلف فنی و مهندسی و انسانی و هنر می باشد که از هر گروه ۳۰ نفر نمونه گیری شده که ۱۵ نفر از آنها دختر و ۱۵ نفر از آنها پسر می باشد.
در این پژوهش روش نمونه گیری به صورت خوشه ای تصادفی انجام شده و به جای افراد از گروهها برای نمونه گیری استفاده شده و از بین سه دانشکده به صورت تصادفی انتخاب شدند.
برای جمع آوری اطلاعات پژوهش از پرسشنامه سبک اسناد (CASQ)، پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) و پرسشنامه وضعیت اجتماعی و اقتصادی استفاده شده است.
فرضیه های اصلی پژوهش به شرح ذیل مورد بررسی قرارگرفتند:
فرضیه اول:&zwnj بین سبک اسناد و سلامت روانی دانشجویان همبستگی منفی و معناداری در سطح ۱% وجود دارد.
فرضیه دوم: با توجه به جدول (۲-۲) ، ۴۱۷/۰=f و سطح معناداری ۶۶۰P
فرضیه سوم: با توجه به جدول (۳-۲) ، ۷۴۵/۰=f و سطح معناداری۴۷۸/۰P
فرضیه چهارم: با توجه به جدول (۴-۲)، بین وضعیت اقتصادی- اجتماعی و سلامت روانی در کلیه دانشجویان هیچ همبستگی معناداری وجود ندارد.
فرضیه پنجم: با توجه به جدول (۵-۲)،&zwnj هیچ تفاوت معناداری بین سبک اسناد و سلامت روانی در دانشجویان دانشکده علوم انسانی وجود ندارد.
فرضیه ششم:&zwnj با توجه به جدول (۶-۲)، بین سبک اسناد و سلامت روانی در دانشجویان فنی و مهندسی همبستگی مثبت و معناداری در سطح ۵% وجود دارد.
فرضیه هفتم: با توجه به جدول (۷-۲)، هیچ تفاوت معناداری بین سبک اسناد و سلامت روانی در دانشجویان دانشکده هنر وجود ندارد.
فرضیه هشتم: با توجه به جدول (۸-۲)، ۷۴۲/۰=t و سطح معناداری ۴۶۰/۰P
فرضیه نهم: با توجه به جدول (۹-۲)، ۱۰۲/۱-t= و سطح معناداری ۲۷۴/۰P
فرضیه دهم: با توجه به جدول (۱۰-۲)، ۳۹۸/۱t= و سطح معناداری ۱۶۶/۰P
فرضیه یازدهم:&zwnj با توجه به جدول (۱۱-۲)، ۱۶۷/۳-=t و سطح معناداری ۰۰۲/۰P> تفاوت معناداری بین سبک اسناد در دختران و پسران بطور کلی وجود دارد.
واژه های کلیدی: اسناد، سلامت روانی، دانشجو، سبک اسناد پایدار- ناپایدار
فهرست مطالب
چکیده ۷
مقدمه ۱۰
الف- نظریه اسناد ۱۵
ب- نظریه های اسناد ۱۶
نظریه اسناد روانشناسی ساده هایدر ۱۶
نظریه اسناد استنباط متناظر جونز و دیویس ۱۷
نظریه تغییر همگام هارولد کلی ۲۰
نظریه ترکیبی اسناد شیور ۲۱
اسنادهای درونی ۲۴
اسنادهای بیرونی ۲۴
ج- دیدگاههای نظری در زمینه ارتباط شیوه های تبیین تنیدگی با سلامت روانی ۲۵
نظریه استیصال اکتسابی ۲۵
نظریه استیصال اسنادی ۲۷
نظریه ناامیدی ۳۳
د- سلامت روانی ۳۶
هـ مفهوم سلامت روان در برخی نظریه های روان تحلیل گری ۳۹
نظریه زیگموند فروید ۳۹
نظریه کارل یونگ راجع به سلامت روان ۴۲
مفهوم سلامت روانی از نظر هنری موری ۴۳
مفهوم سلامت روان در نظریه روانی &ndash اجتماعی &ndash زیستی آدلر ۴۴
مفهوم سلامت روان در نظریه کارل راجرز انسان گرا ۴۶
بیان موضوع پژوهش ۵۰
اهمیت و ضرورت پژوهش ۵۰
اهداف پژوهش ۵۲
فرضیه پژوهش ۵۳
تعاریف عملیاتی متغیرها ۵۵
اسناد ۵۵
سبک اسناد پایدار &ndash ناپایدار ۵۶
سلامت روانی ۵۶
دانشجو ۵۷
الف- مطالعات داخلی ۵۸
ب- مطالعات خارجی ۶۶
جمعیت هدف و روش نمونه گیری ۷۸
ابزار پژوهش ۷۸
معرفی ابزار پژوهش ۷۸
روش نمره گذاری ۸۱
طبقه بندی سوالات پرسشنامه ۸۱
الف- موقعیت مثبت ۸۱
ب- موقعیت منفی ۸۱
اعتبار ۸۲
پایایی ۸۲
اعتبار ۸۵
پایایی ۸۵
پرسشنامه وضعیت اقتصادی اجتماعی ۸۶
طرح پژوهش ۸۶
روش جمع آوری داده ها و اطلاعات ۸۷
روش تجزیه و تحلیل داده ها ۸۷
الف- توصیف داده ها ۸۹
جدول (۱-۱) فراوانی،&zwnj درصد شغل پدر ۹۰
جدول (۳-۱) فراوانی،&zwnj درصد شغل مادر ۹۰
جدول (۲-۱) فراوانی،&zwnj درصد تحصیلات پدر ۹۱
جدول (۴-۱) فراوانی،&zwnj درصد تحصیلات مادر ۹۱
جدول (۵-۱) فراوانی و درصد رتبه تولد ۹۲
جدول (۶-۱) فراوانی، درصد تعداد فرزندان خانواده ۹۲
جدول (۷-۱) فراوانی، درصد نوع مسکن ۹۳
جدول (۸-۱) فراوانی،&zwnj درصد معدل دانشجویان ۹۳
جدول (۹-۱) فراوانی، درصد درآمد ماهیانه ۹۴
جدو ل(۱۰-۱) میانگین انحراف معیار، بطور کل در دانشجویان ۹۵
جدول (۱۱-۱) میانگین و انحراف معیار در دانشجویان دانشکده علوم انسانی ۹۶
جدول (۱۲-۱) میانگین و انحراف معیار در دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی ۹۷
جدول (۱۳-۱) میانگین و انحراف معیار در دانشجویان دانشکده هنر ۹۸
جدول (۱۴-۱) میانگین و انحراف معیار در پسران دانشکده علوم انسانی ۹۹
جدول (۱۵-۱) میانگین و انحراف استاندارد در پسران دانشکده فنی و مهندسی ۱۰۰
جدول (۱۶-۱) میانگین و انحراف استاندارد در پسران دانشکده هنر ۱۰۱
جدول (۱۷-۱) میانگین و انحراف معیار دختران دانشکده علوم انسانی ۱۰۲
جدول (۱۸-۱) میانگین انحراف معیار دختران دانشکده فنی و مهندسی ۱۰۳
جدول (۱۹-۱) میانگین و انحراف معیار در دختران دانشکده هنر ۱۰۵
جدول (۲۰-۱) میانگین و انحراف معیار پسران بطور کلی ۱۰۶
جدول (۲۱-۱) میانگین و انحراف معیار دختران بطور کلی ۱۰۷
ب- یافته های مبتنی بر فرضیه ها ۱۰۹
جدول (۱-۲) مربوط به همبستگی بین سبک استاندارد و سلامت روانی در کلیه دانشجویان ۱۰۹
جدول (۲-۲) مربوط به تفاوت سبک اسناد در دانشجویان دانشکده های سه گانه ۱۱۰
جدول (۳-۲) مربوط به تفاوت سلامت روانی در دانشجویان دانشکده های سه گانه ۱۱۰
جدول (۴-۲) مربوط به همبستگی بین وضعیت اقتصادی، اجتماعی و سلامت روانی در کلیه دانشجویان ۱۱۱
جدول (۵-۲) مربوط به همبستگی بین سبک اسناد و سلامت روانی دانشجویان دانشکده علوم انسانی ۱۱۲
جدول (۶-۲) ، مربوط به همبستگی بین سبک اسناد و سلامت روانی در دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی . ۱۱۳
جدول (۷-۲) مربوط به همبستگی بین سبک اسناد و سلامت روانی در دانشجویان دانشکده هنر ۱۱۴
جدول (۸-۲) مربوط به تفاوت سلامت عمومی در دانشجویان با معدل کمتر و بیشتر از ۹۹/۱۳ ۱۱۴
جدول (۹-۲) مربوط به تفاوت سبک اسناد در دانشجویان با معدل کمتر و بیشتر از ۹۹/۱۳ ۱۱۵
جدول (۱۰-۲) مربوط به تفاوت سلامت عمومی در دختران و پسران بطور کلی ۱۱۶
جدول (۱۱-۲) مربوط به تفاوت سبک اسناد در دختران و پسران بطور کلی ۱۱۷
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین سبک اسناد و سلامت روانی در دانشجویان دختر و پسر دانشکده های علوم انسانی و پایه، فنی و مهندسی و هنر دانشاه علم و فرهنگ صورت گرفته است.
نمونه این پژوهش ۹۰ نفر از دانشجویان رشته های مختلف که از سه دانشکده ی مختلف فنی و مهندسی و انسانی و هنر می باشد که از هر گروه ۳۰ نفر نمونه گیری شده که ۱۵ نفر از آنها دختر و ۱۵ نفر از آنها پسر می باشد.
در این پژوهش روش نمونه گیری به صورت خوشه ای تصادفی انجام شده و به جای افراد از گروهها برای نمونه گیری استفاده شده و از بین سه دانشکده به صورت تصادفی انتخاب شدند.
برای جمع آوری اطلاعات پژوهش از پرسشنامه سبک اسناد (CASQ)، پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) و پرسشنامه وضعیت اجتماعی و اقتصادی استفاده شده است.
فرضیه های اصلی پژوهش به شرح ذیل مورد بررسی قرارگرفتند:
فرضیه اول:&zwnj بین سبک اسناد و سلامت روانی دانشجویان همبستگی منفی و معناداری در سطح ۱% وجود دارد.
فرضیه دوم: با توجه به جدول (۲-۲) ، ۴۱۷/۰=f و سطح معناداری ۶۶۰P
فرضیه سوم: با توجه به جدول (۳-۲) ، ۷۴۵/۰=f و سطح معناداری۴۷۸/۰P
فرضیه چهارم: با توجه به جدول (۴-۲)، بین وضعیت اقتصادی- اجتماعی و سلامت روانی در کلیه دانشجویان هیچ همبستگی معناداری وجود ندارد.
فرضیه پنجم: با توجه به جدول (۵-۲)،&zwnj هیچ تفاوت معناداری بین سبک اسناد و سلامت روانی در دانشجویان دانشکده علوم انسانی وجود ندارد.
فرضیه ششم:&zwnj با توجه به جدول (۶-۲)، بین سبک اسناد و سلامت روانی در دانشجویان فنی و مهندسی همبستگی مثبت و معناداری در سطح ۵% وجود دارد.
فرضیه هفتم: با توجه به جدول (۷-۲)، هیچ تفاوت معناداری بین سبک اسناد و سلامت روانی در دانشجویان دانشکده هنر وجود ندارد.
فرضیه هشتم: با توجه به جدول (۸-۲)، ۷۴۲/۰=t و سطح معناداری ۴۶۰/۰P
فرضیه نهم: با توجه به جدول (۹-۲)، ۱۰۲/۱-t= و سطح معناداری ۲۷۴/۰P
فرضیه دهم: با توجه به جدول (۱۰-۲)، ۳۹۸/۱t= و سطح معناداری ۱۶۶/۰P
فرضیه یازدهم:&zwnj با توجه به جدول (۱۱-۲)، ۱۶۷/۳-=t و سطح معناداری ۰۰۲/۰P> تفاوت معناداری بین سبک اسناد در دختران و پسران بطور کلی وجود دارد.

مقدمه
امروزه سلامت روانی طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت به عنوان یکی از ملاکهای لازم برای سلامت عمومی در نظر گرفته شده است. براساس نظر کارشناسان این سازمان سلامتی عبارت است از حالت « رفاه کامل جسمی،&zwnj روانی،&zwnj اجتماعی و نه فقدان بیماری است» . یکی از روشهای تشخیص سلامت روانی از بیماری تعیین ملاک و معیار برای آنهاست. سابیشن و آفر (۱۹۸۴) چهار ملاک اساسی سلامت روانی را تحت عنوان فقدان اختلال یا نشانه های مرضی، کارکرد مطلوب، برخورداری از ویژگیهای اکثریت افراد جامعه و داشتن رفتار متناسب با فرهنگ هر جامعه برشمرده اند. البته در هریک از ملاکها اشکالاتی وجود دارد.
عوامل زیادی در سلامت روانی دانشجویان دخالت دارند که طبق تحقیقات انجام شده یکی از این عوامل نحوه اسناد دانشجویان می باشد،&zwnj بدین معنی که اسناد نامطلوب می تواند سلامت روانی فرد را تهدید کند. تئوری اسناد از تئوریهای شناختی انگیزشی است که هدف آن بررسی شیوه هایی است که افراد، رویدادها و حوادث را تبیین کرده و به دنبال روابط علت و معلولی بین آنها هستند (هاردی و ویری، ۱۹۸۴).
اولین کسی که به موضوع اسناد توجه کرده هایدر (۱۹۸۵) بود. او اسناد را به صورت فرایندی که افراد بکار می برند تا رویدادها (رفتارها)&zwnj را به شرایط زیربنایی پیوند دهند،&zwnj تعریف کرده است. در واقع او معتقد است که مردم در تبیین رفتار دیگران یا اسناد موقعیتی می دهند (رفتار فرد را معلول عوامل موقعیتی می دانند) یا اسناد گرایشی می دهند (معتقدند شخص با این رفتار، یکی از صفات شخصی خود را بروز داده است). (کریمی، ۱۳۷۳)
پس ازهایدر، جونز و دیویس (۱۹۶۵) نظریه اسناد را با توجه به پیامدهای رفتار بعنوان مبنای اسناد شکل دادند. منظور آنها این بود که مردم سعی دارند از یک عمل استنباط کنند که آیا آن عمل با یک ویژگی (خصیصه) پایدار فرد تطبیق می کند یا خیر (کریمی، ۱۳۷۳)&zwnj
سپس هارولدکلی (۱۹۷۶) در نظریه تغییر همگام خود بر این اعتقاد بود که مردم اسنادهای خود را بر مبنای اصل تغییر همگام انجام می دهند. این اصل می گوید برای این که عاملی علت یک رفتار باشد، باید هروقت آن رفتار روی می دهد،&zwnj آن عامل حاضر باشد و وفتی رفتار رخ نمی دهد،&zwnj آن عامل نیز حضور نداشته باشد. به اعتقاد کلی مردم برای اسناد از سه منبع اطلاعاتی همرایی، ثبات و تمایز استفاده می کنند. آیا فرد در همان موقعیت همان رفتار را دارد (همرأیی)،&zwnj آیا فرد در مورد همه موقعیتها همین رفتار را دارد یا صرفا در یک موقعیت خاص (تمایز)، آیا فرد همواره در این موقعیت چنین رفتاری دارد یا فقط همین یکبار در این موقعیت چنین رفتاری داشته باشد (کریمی، ۱۳۷۳)، و بالاخره شیور در نظریه ترکیبی خود که ترکیبی از سه نظریه بالاست، سه مفروضه بیان داشته است. بدین معنی که رفتارها تصادفی رخ نمی دهند و قابل پیش بینی هستند. همچنین رفتارها قابل مشاهده افراد،&zwnj اطلاعات معتبری در مورد علل زیربنایی خود بدست می دهند و مردم تمایل به پیش بینی رفتار دیگران دارند. و سرانجام آخرین نظریه پرداز اسناد، برناردواینر (۱۹۷۱) نظریه اسناد را در ارتباط با یادگیری در مدارس مطرح کرده است و معتقد است مردم بازده رفتار خود را به عوامل درونی- بیرونی،&zwnj پایدار- ناپایدار، قابل کنترل، غیرقابل کنترل اسناد می دهند. و در تبیین شکست و موفقیت ، پیامد آن را به یکی از چهار عامل توانایی،&zwnj تلاش،&zwnj شانس و دشواری تکلیف اسناد می دهند. (فورسایت، ۱۹۹۰)
بطور کلی اسنادها عملکرد آینده خود را تحت تاثیر قرارمی دهند و با انتظار فرد درباره بازده او در آینده پیوند دارند. البته اسناد افراد با توجه به شرایط محیطی و تجارب موفق و ناموفق متفاوت است. سلیگمن و همکارانش اسنادها را در سه بعد بیرونی &ndash درونی،&zwnj کلی &ndash اختصاصی، پایدار- ناپایدار طبقه بندی کردند و معتقدند که سبک اسناد چهار اصل دارد و فرض بر این است که برای تهدید سلامت روانی و خصوصا وقوع افسردگی وجود هر چهار اصل لازم است، که عبارتند از:
۱- انتظار شیوع حوادث بسیار ناگوار یا انتظار وقوع حوادث بسیار مطلوب
۲- ناتوانی در کنترل نتایج مرتبط با این حوادث
۳- برخورداری از سبک اسنادی ناجور (نسبت دادن رویدادهای منفی به علل بیرونی، ناپایدار،&zwnj اختصاصی)&zwnj
۴- هرقدر اطمینان درباره حالت ناگوار مورد انتظار و غیرقابل کنترل بودن رویداد بیشتر باشد،&zwnj نارسایی های شناختی، انگیزشی، نیرومندتر خواهندبود و هرقدر رویداد غیرقابل کنترل برای فرد اهمیت بیشتری داشته باشد، اختلال عاطفی و کاهش عزت نفس بیشتر خواهدبود.
علایق محققان بیشتر برروی اصل سوم متمرکز شده است. طبق این اصل برخورداری از یک سبک اسنادی ناجور فرد را مستعد می سازد تا در برابر رویدادهای ناخوشایند یا عدم وقوع رویدادهای خوشایند افسردگی نشان دهد. (نظری، ۱۳۷۲)
با توجه به مطالب فوق، تحقیق حاضر به بررسی و شناخت سبک اسناد دانشجویان دانشکده های هنر،&zwnj علوم انسانی،&zwnj فنی مهندسی بعنوان یکی از عوامل موثر در سلامت روانی آنها خواهد پرداخت تا شاید بتوان از این طریق، راه حلی موثر برای بهبود هرچه بیشتر سلامت روانی ارائه داد.



دریافت‌فایل



لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-110200-%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%d9%8a-%d8%b1%d8%a7%d8%a8%d8%b7%d9%87-%d8%a8%d9%8a%d9%86-%d8%b3%d8%a8%d9%83-%d8%a7%d8%b3%d9%86%d8%a7/
  • ۹۵/۰۷/۱۹
  • donai amirion

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی