مدرسه حسابی

۱۰ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
شناسایی

&bull مقاله با عنوان: شناسایی و طبقه بندی ریسک های پروژه های گودبرداری عمیق شهری

&bull نویسندگان: یوسف گل احمر ، غلامرضا هروی

&bull محل انتشار: نهمین کنگره ملی مهندسی عمران - دانشگاه فردوسی مشهد - 21 تا 22 اردیبهشت 95

&bull فرمت فایل: PDF و شامل 9 صفحه می باشد.

چکیــــده:

پروژه های گودبرداری عمیق شهری کشور به جهت تأمین پارکینگ انبوه، فضای تأسیسات و سایر کاربری هایی که قابلیت بهره برداری در طبقات زیر زمینی را دارند، با تقاضای قابل توجه رو به رو است. با این وجود، این پروژه ها در دستیابی به اهداف پیش بینی شده از جمله هزینه، زمان و کیفیت، با چالش های جدی رو به رو هستند که ریشه در ریسک های متعدد آنها دارد. پروژه ها به طور کلی یکتا هستند و ذاتاً با عدم قطعیت های فراوان رو به رو می شوند. از طرف دیگر، شرایط و مشخصات خاک و عوارض موجود در آن نیز با عدم قطعیت های فراوانی رو به رو است، بنابراین، پروژه های مرتبط با کار در زیر سطح زمین نوعاً با ریسک بالا محسوب می شوند. البته ریسک های مورد اشاره منحصر به ریسک های ژئوتکنیکی و فنی نبوده، و در بر گیرنده ریسک های متنوعی از جمله ریسک های قانونی، مالی، قراردادی، ایمنی و زیست محیطی می باشند. در این مقاله ضمن تعریف مفهوم ریسک و مدیریت آن، سطوح ریسک در پروژه های گودبرداری عمیق شهری معرفی می گردد. پس از آن نیز ضمن بیان روش های شناسایی ریسک، اهم ریسک های شناسایی شده در این پروژه ها ذیل ساختار شکست ریسک، طبقه بندی شده اند. در انتها نیز ضمن جمع بندی مباحث مطرح شده، زمینه های پژوهش های آتی در این راستا بیان شده است.

________________________________

** توجه: خواهشمندیم در صورت هرگونه مشکل در روند خرید و دریافت فایل از طریق بخش پشتیبانی در سایت مشکل خود را گزارش دهید. **

** درخواست مقالات کنفرانس&zwnj ها و همایش&zwnj ها: با ارسال عنوان مقالات درخواستی خود به ایمیل civil.sellfile.ir@gmail.com پس از قرار گرفتن مقالات در سایت به راحتی اقدام به خرید و دریافت مقالات مورد نظر خود نمایید. **



دریافت‌فایل



  • ۰
  • ۰
تحقیق

لینک *پایین مطلب*



فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)



تعداد صفحه:104

فهرست و توضیحات:

بخش اول

فصل اول: اجزای ماشین......................................................................................................................1

هدفهای رفتاری...................................................................................................................................2

  • تعریف اجزای ماشین..............................................................................................................2

2-1- تعریف مکانیسم........................................................................................................................2

3-1- تعریف ماشین............................................................................................................................2

4-1- طبقه بندی اجزای ماشین.........................................................................................................3

سوالات................................................................................................................................................4

فصل دوم : اتصالات

هدفهای رفتاری...................................................................................................................................5

  • اتصالات و انواع آن ................................................................................................................5

2-2- اتصال دایم.................................................................................................................................6

3-2- اتصال موقت..............................................................................................................................6

سوالات........... ...................................................................................................................................7

فصل سوم: اتصالات دایم

هدفهای رفتاری..................................................................................................................................8

  • جوشکاری...............................................................................................................................9

1-1-3- جوشکاری با قوس الکتریکی و الکترود فلزی...................................................................11

2-1-3- جوشکاری با قوس الکتریکی و حفاظت با پودر(زیر پودری)...........................................13

3-1-3- جوشکاری با قوس الکتریکی و حفاظت با گاز..................................................................13

4-1-3- جوشکاریهای مقاومتی.......................................................................................................15

5-1-3- جوشکاری القایی................................................................................................................20

6-1-3- جوشکاری با شعله گاز(اکسی استیلن).............................................................................22

7-1-3- جوشکاری ترمیت..............................................................................................................22

8-1-3- جوشکاری آهنگری...........................................................................................................24

9-1-3- جوشکاری اصطکاکی ........................................................................................................24

10-1-3- فرآیندهای جوشکاری با استفاده از انرژی تشعشعی ...................................................25

2-3- لحیم کاری.............................................................................................................................27

1-2-3- لحیم کاری نرم...................................................................................................................27

2-2-3- لحیم کاری سخت..............................................................................................................30

3-3- چسبانیدن- اتصال با چسب.................................................................................................33

1-3-3- تعریف .............................................................................................................................33

2-3-3- مواد مورد استفاده در چسبها وانواع چسبها..................................................................33

3-3-3- کاربرد چسبها...................................................................................................................34

4-3-3- عمل آوری چسبهابه هنگام کاربرد..................................................................................35

5-3-3- ویژگیهای اتصالهای چسبی............................................................................................36

4-3- پرچکاری................................................................................................................................36

سوالات..............................................................................................................................................44

فصل چهارم:اتصالات موقت

هدفهای رفتاری.................................................................................................................................45

  • پیچها....................................................................................................................................45

1-1-4-تعریف پیچ...........................................................................................................................45

2-1-4-معرفی قسمتهای مختلف پیچ............................................................................................46

3-1-4-معرفی انواع پیچها..............................................................................................................48

الف- پیچهای بین المللی متری......................................................................................................49

ب- پیچهای اینچی..........................................................................................................................50

ج- پیچهای لوله ای اینچی..............................................................................................................52

د- پیچهای دنده ذوزنقه ای.............................................................................................................53

ه- پیچهای دنده اره ای....................................................................................................................54

و- پیچهای مخصوص........................................................................................................................54

4-1-4- پیچهای حرکتی.................................................................................................................57

5-1-4-جنس پیچها.....................................................................................................................57

2-4-مهره ها...................................................................................................................................58

1-2-4- تعریف مهره ......................................................................................................................58

2-2-4- معرفی قسمتهای مختلف مهره .......................................................................................58

3-2-4- انواع مهره ها .................................................................................................................58

4-2-4- جنس مهره ها ..................................................................................................................60

3-4- ضامنها........... ......................................................................................................................60

4-4- پولکها(واشرها)........... ..........................................................................................................61

5-4- خارها.............. ......................................................................................................................63

1-5-4- خارها(انگشتی- استوانه ای- مخروطی-فنری).............. ................................................63

2-5-4- جنس خارها.............. ........................................................................................................65

6-4- پینها (استوانه ای-مخروطی-شیاردار-فنری).............. ......................................................65

7-4- اتصالات اصطکاکی ................................................................................................................68

1-7-4- اتصال با پیچهای فشاری...................................................................................................68

2-7-4- اتصالات مخروطی.............................................................................................................68

3-7-4- اتصالات اصطکاکی با رینگهای فنری مخروطی...............................................................69

4-7-4- اتصالهای پرسی انطباقی...................................................................................................69

5-7-4- گوه ها(دماغه دار- جاسازی شده &ndash رانشی ساده تخت قوس دار)..................................71

سوالات............................................................................................................................................73

فصل پنجم: محورها وشتافتها

هدفهای رفتاری.......................................... .....................................................................................74

1-5-تعریف محور وشافت.......................................... ....................................................................74

1-1-5-میله محور یاشافت............................................ ................................................................74

2-1-5-میله محور های قابل خمش.......................................... ....................................................76

3-1-5-جنس محور هاو شافتها................................................ ....................................................76

2-5-قطعات مربوط به اتصال شافتها (توپیها).......................................... .....................................76

الف-توپیهای حامل................................................................................... .....................................78

ب-توپیهای اتکایی(اثری)......................................................................... .....................................78

سوالات................................................................................................. .....................................78

فصل ششم:یاتاقانها

هدفهای رفتاری...............................................................................................................................79

1-6-تعریف یاتاقان...........................................................................................................................79

2-6-انواع یاتاقانها...........................................................................................................................79

3-6-خواص یاتاقانها........................................................................................................................80

4-6- یاتاقان های لغزشی................................................................................................................81

1-4-6-انواع یاتاقانهای لغزشی........................................................................................................81

2-4-6-جنس یاتاقانهای لغزشی....................................................................................................83

3-4-6-انتخاب یاتاقانهای لغزشی وموارد مصرف آنها..................................................................85

5-6- یاتاقان های غلتشی.............................................................................................................85

1-5-6- اجزا وانواع یاتاقان های غلتشی.......................................................................................85

2-5-6- جنس یاتاقان های غلتشی...............................................................................................88

3-5-6- انتخاب یاتاقان های غلتشی وموارد کاربرد آنها.............................................................89

6-6- یاتاقان بندی وروغن کاری..................................................................................................89

1-6-6- یاتاقان بندی....................................................................................................................89

2-6-6- روغن کاری.......................................................................................................................91

7-6- آب بندی محورها ویاتاقانها..................................................................................................92

8-6- وسایل آب بندی....................................................................................................................94

9-6- موارد استفاده وسایل آب بندی.............................................................................................95

10-6- تلرانس سطوح.......................................................................................................................99

11-6- آب بندی تماسی....................................................................................................................99

12-6- آب بندیهای بدون تماس.....................................................................................................101

13-6- سطوح راهنما......................................................................................................................103

14-6- ویژگیهای مورد نیاز در سطوح راهنما................................................................................103

سوالات...........................................................................................................................................107

بخش اول

فصل اول

اجزای ماشین

هدفهای رفتاری: در پایان این فصل ،فراگیر باید بتواند:

  1. مفهوم ماشین را بیان کند.
  2. مفهوم مکانیسم را بیان کند.
  3. اجزای ماشین را تعریف کند.
  4. اجزای ماشین را طبقه بندی کند.
    • تعریف اجزای ماشین

اجزای ماشین به قطعاتی از ماشین گفته می شود که هر کدام بنابر وظیفه و کارخود ، دارای شکل معین بوده،می توانند ثابت یا متحرک باشند.

2-1 تعریف مکانیسم

از به هم پیوستن تعدادی از اجزای ماشین که نحوه ارتباط آنها با هم حرکت معینی را بوجود می آورد « مکانیسم» ایجاد می شود. به عنوان مثال در یک مداد تراش رو میزی قطعات و اجزایی که مداد را می تراشد مکانیسم مداد تراش نامیده می شوند(شکل1-1)

3-1 تعریف ماشین

ماشین، از به هم پیوستن مکانیسمها بوجود می آید و وسیله ای برای تبدیل یا انتقال کار وانرژی است. به عبارت دیگر هنگامی که مکانیسم برای انتقال انرژی در عمل مشخصی مورد استفاده قرار می گیرد،مکانیسم به ماشین تبدیل می گردد،لذا می توان گفت ماشین مکانیسمی است که نیرو و حرکت را انتقال می دهد و کارمفید انجام می دهد.به عنوان مثال در یک ماشین اصلاح دستی مکانیسمی که توسط دست انسان موهای سر را کوتاه کند « ماشین» نامیده می شود اگر چه تمام ماشینها مکانیسم هستند ولی تمام مکانیسم ها ماشین نیستند . به عنوان مثال کولیس که یک وسیله اندازه گیری است چون کار مفید اننجام نمی دهد و انرژی را تغییر و تبدیل نمی کند ماشین محسوب نمی شود،ولی مکانیسم به حساب می آید.

***

شکل1-1 مکانیسم تراش در یک مداد تراش رومیزی

4-1 ماشینها از اجزای متعددی تشکیل شده اند. این اجزا به دو دسته عمده تقسیم می شوند که عبارت اند از :

الف- اجزای عمومی که خود نیز به دو دسته تقسیم می شوند:

  • اجزای اتصال دهنده مانند پیچها ، مهره ها ، گوه ها ،خارها،ومیخ پرچها.
  • اجزای انتقال دهنده حرکت ونیرو ، مانند چرخ دنده ها ، چرخ تسمه ها ،چرخ زنجیره ها و محورها.

ب- اجزای مخصوصی مانند پیستونها ،سوپاپها ، محورهای خاص ةمیل لنگها ، که هر کارخانه با روش خاص خود قطعات مورد کاربرد و مصرف خاص خود را در اندازه های دلخواه تهیه و مصرف می کند.

اجزای عمومی ماشین به لحاظ دامنه و کاربرد زیاد اغلب از نظر اندازه و جنس استاندارد هستند و سازندگان ماشین در کازخانجات نیز ترجیح می دهند ازاین قطعات استفاده کنند.



دریافت‌فایل



  • ۰
  • ۰
تحقیق

*تحقیق تعریف انواع رله ها و کاربرد آن ها*

تعداد صفحات: 37

فرمت فایل: word

رله های حفاظت خط

1ـ رله دیستانس اولیه ، ساخت آلمان B.B.C دارای سه زون

2ـ رله رکلوزتیک ( دوباره وصل کن ) ، ساخت آلمان B.B.C

3ـ رله جریان زیاد ، ساخت آلمان B.B.C

رله های حفاظتی خط 20c

1ـ رله اضافه جریان

2ـ رله اتصال زمین

ضمناً کلیه اتفاقات در پست توسط دستگاه ثبت می گردد و در حادثه ای که درخطهای خروجی رخ دهد توسط مودم ارسال و ثبت می گردد .

حفاظت توسط رله ها :

رله به دستگاهی اطلاق می گردد که در اثر تغییر کمیتی الکتریکی یا مکانیکی مشخص تحریک گردیده و سبب به کار افتادن دستگاههای الکتریکی دیگری می گردد .

رلة حفاظتی رله ای است که بمنظور حفاظت دستگاهها و تجهیزات الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد . رله ها را می توان ازجهات مختلف دسته بندی نمود یکی از این جهات کمیت مورد کنترل رله می باشد به این ترتیب رله ها به انواع زیر دسته بندی میشوند :

1ـ رله های جریانی ( یعنی رله هایی که جریان را کنترل می کنند ) مانند رله های اضافة جریان ـ دیفرانسیل

2ـ رله های ولتاژی ( یعنی رله هایی که ولتاژ را کنترل می کنند ) مانند : رله های اضافه ولتاژ ـ افت ولتاژ ـ تنظیم ولتاژ

3ـ رله های واتمتریک ( یعنی رله هایی که جریان و ولتاژ را به اشکال مختلف کنترل می کنند )مثل رله های کشنال و دیستانس

4ـ رله های فرکانسی ( یعنی رله هایی که فرکانس را کنترل می کنند )

5ـ رله هایی که کمیات غیر الکتریکی را مثل : گاز فشار و یا حرارت کنترل می کنند مانند رله های : بوخهلتس ، رله ای حرارتی و&hellip

رله اضافه جریان

ساختمان ابتدایی یک رله اضافه جریان ممکن است .

عبور جریان از سیم پیچها باعث بحرکت در آمدن قسمت های متحرک در رله و در نتیجه وصل کنتاکت مربوط به صدور فرمان می گردد . می توان از طریق کشش فنر نگهدارنده رله یا از طریق تغییر تعداد دور رسم پیچ تنظیم جریان رله را می توان تغییر داد . به این رله ها ، رله های اضافه جریان با عملکرد آنی یا رله های اضافه جریان با عملکرد بدون زمان می گویند . معمولاً به هنگام وصل مدار ، برای چند لحظه اول جریان زیادی در مدار برقرار می شود و در چنین شرایطی اگر رله اضافه جریانی که در صفحه قبل تشریح مدار وجود داشته باشد موجب قطع کلید خواهد شد لذا معمولاً رله ها را به ترتیبی طراحی می کنند تا هنگام تشخیص اضافه جریان بلافاصله فرمان تریپ ندهد . بلکه بعد از مقداری تأخیر ( در حدود چند ثانیه ) فرمان تریپ بدهد . به این رله ها رله های اضافه جریان تأخیری زمان معین می گویند .



دریافت‌فایل



  • ۰
  • ۰
خانوادهای

فرمت فایل : word(قابل ویرایش)تعداد صفحات158

وجود یک کودک عقب مانده ذهنی مسائل فراوانی را در خانواده و اعضای آن بوجود می آورد و تأثیر آن بر رفتار و واکنشهای والدین موضوعی نیست که قابل اغماض و انکار باشد. این تأثیر تنها بر روی نحوه ارتباط والدین با یکدیگر و یا ارتباط بین کودک معلول با سایرین نیست، بلکه ارتباط متقابل و تعاملات افراد خانواده را نیز تحت تأثیر قرار می دهد (تیم چاک ، به نقل از نظامی 1366).
وجود کودک عقب مانده ذهنی معمولاً منجر به تغییر رفتار اعضای خانواده می شود. والدینی که با هزاران امید و آرزو منتظر تولد طفل طبیعی و سالم و زیبا می باشند، با تولد کودک عقب مانده با مرگ آرزوها و امیدها و افول انتظارات خود مواجه می شوند و آینده ای مبهم و تاریک را برای خود ترسیم می نمایند.
وقتی کودک از لحاظ بدنی طبیعی بدنیا می آید، انتظارات والدین تا اندازه ای برآورده می شود. اما بعدها اگر در جریان رشد کودک مشکلی رخ دهد ممکن است که این توقعات تغییر کند و درست در همین زمان است که برچسب هایی از قبیل کندآموز، کندذهن و عقب مانده ذهنی از طرفین والدین مورد استفاده قرار می گیرند (الکساندر و تیم چاک ، به نقل از نظامی 1366).
در نگاهی گذرا به مسئله عقب ماندگی ذهنی و تأثیری که این پدیده بر روابط والدین با یکدیگر و با کودک و از طرفی با دیگران می گذارد، می توان والدینی را مشاهده کرد که تا مرز نابودی و از بین بردن فرزند خویش پیش رفته و یا درصدد طرد کامل او برآمده اند. از سویی دیگر، والدینی را نیز می توان یافت که تمام هم و غم و نیز تلاش خود را صرف رشد و شکوفایی و درمان و تربیت فرزند عقب مانده ذهنی خود کرده اند. شاید این برخوردها و واکنش های متضاد از طرف والدین بیانگر این باشد که آنها در هنگام برخورد با فرد عقب مانده ذهنی دچار نوعی ابهام می شوند و این باهام شاید به دلیل عدم شناخت موضوع عقب ماندگی ذهنی، انواع و عوامل بوجود آورنده آن باشد. بنابراین قبل از هر چیز با توجه به مسائل متعدد کودکان عقب مانده ذهنی ضروری به نظر می رسد که درک روشنی از تعاریف، طبقه بندی و علل و عوامل مؤثر در بروز عقب ماندگی ذهنی ارائه گردد. چرا که در هر مقطع زمانی تعریفی خاص با توجه به نگرش های حاکم بر جوامع از پدیده عقب ماندگی ذهنی ارائه می شود و در نتیجه وظایف والدین نیز بر اساس این تعاریف و نگرشها، تعیین و مشخص می شوند (تیم چاک ، به نقل از نظامی 1366). والدین نه تنها نسبت به فرزند عقب مانده ذهنی خود واکنش عاطفی نشان می دهند. فشار گروهها خواه واقعی باشد یا غیرواقعی، اغلب والدین را به کناره گیری از تماس های عادی اجتماعی شان وادار می سازد. خانواده بی اختیار گوشه گیر می شود و به دلیل افزایش این طرد اجتماعی و گوشه گیری، والدین تمایل به تمرکز دائمی و بیش از حد بر فعالیت های کودک پیدا می کنند. این افزایش توجه و تمرکز به ناتوانائی های کودک، موجب بروز اختلالات شخصیتی و روانی بیشتر والدین می گردد (داور منش، 1370).
وجود کودک عقب مانده ذهنی اثرات عمیقی بر روی نحوه ارتباط اعضای خانواده با هم و هر یک از آنان با کودک می گذارد و همین اثرات، چنانچه به گونه ای منطقی و چاره جویانه حل نشود، ضایعات جبران ناپذیری بر والدین و سایر اعضای خانواده و خصوصاً کودک عقب مانده وارد می کند. عامل هرگونه تفاهم و پذیرش یا عدم تفاهم در اصل خود والدین می باشند. بنابراین نوع عکس العملی که پدر و مادر در مقابل عقب ماندگی ذهنی فرزندشان از خود بروز می دهند در ایجاد جوی مساعد هم برای خود کودک و هم برای سایر افراد خانواده نقش بسیار حساسی را دارد (میلانی فر، 1370).

تعریف عقب ماندگی ذهنی :
تاکنون تعاریف متعددی از عقب ماندگی ذهنی توسط دست اندرکاران و متخصصان مختلف ارائه گردیده است. اما باید اذعان نمود که تعریف دقیق و روشن عقب ماندگی ذهنی چندان آسان نیست، زیرا که عقب ماندگی ذهنی با شرایط یکسان و به یک میزان و با علل مشابه و آثار همانند در همه افراد عقب مانده ذهنی مشاهده نمی شود. عقب ماندگی ذهنی یک پدیده تک بعدی نمی باشد، بلکه یک شرایط مرکب و پیچیده ذهنی است. به همین جهت بسیاری از متخصصین امور تربیتی، روان شناسی و روان پزشکی و پزشکی علاقمند به بررسی ابعاد مختلف عقب ماندگی ذهنی می باشند. بدیهی است که در این میان، پزشکان در تعریف عقب ماندگی ذهنی عمدتاً توجه خاصی به ضایعات مغزی معطوف داشته و روان شناسان بیشتر به چگونگی رفتار در افراد عقب مانده ذهنی توجه می نمایند. در هر حال آنچه که مورد نظر غالب متخصصان آموزش و پرورش کودکان عقب ماندگی ذهنی می باشد، ارائه یک تعریف جامع از عقب ماندگی ذهنی و نمایان نمودن تمامی ویژگی های مربوط به تأخیر در رشد ذهنی و روانی و عاطفی و اجتماعی افراد عقب مانده است (افروز، 1370).
انجمن عقب ماندگی امریکا تعریفی بدین قرار ارائه می دهد، عقب مانده ذهنی به شرایطی اطلاق می شود که در آن عملکرد کلی ذهن به طور مشخصی پایین تر از میانگین است و همزمان با آن در رفتارهای انطباقی نارسایی هایی دیده می شود که این وضعیت در دوران رشد پیش می آید (گروسمن، به نقل از منشی طوسی، 1369). عملکرد کلی ذهن بر اساس نتیجه آزمونهای هوشی استاندارد سنجیده می شود. زمانی که گفته می شود عملکرد ذهنی فرد پایین تر از میانگین است یعنی دو انحراف معیار نمره هوشی او از حد متوسط پایین تر است و رفتار سازگارانه عبارتست از درجه رسیدن فرد به معیارهای مناسب سن و گروه اجتماعی در استقلال فردی و مسئولیت اجتماعی می باشد (منشی طوسی، 1369).
کـانـر دو طبقه از اشخاص مبتلا به نقص ذهنی را برحسب موقع و منزلت بزرگسالیشان تعریف کرد. تعاریف او میزان معلولیت را با توجه به شرایط محیطی که فرد معلول باید خود را با آن منطبق سازد مورد توجه قرار می داد و کندذهنی نسبی و مطلق را با توجه به تعابیر ذیل مورد تمیز و تفکیک قرار می داد.
نوع اول عقب ماندگی ذهنی شامل افرادی که در تمام جوامع دچار مشکل هستند یعنی نارسایی های آنها به گونه ای است که هم در جوامع پیشرفته و هم در جوامع غیر پیشرفته، عقب مانده ذهنی تلقی می شوند. و نوع دوم شامل افرادی می شود که محدودیت های هوشی آنها به طور قطع مرتبط با معیارهای فرهنگی خاص است که آنها را احاطه کرده که در جوامع ساده ترف آنها هیچ مشکلی در باب نایل شدن و برخورداری از برابری در برآورد آرزوهای قابل درک و عملی خود ندارند (رابینسون به نقل از ماهر 1366).
اینهلدر شاگرد و همکار پیاژه تعریف هوش و عقب ماندگی را اینطور بیان می کند. هوش نتیجه تأثیر دائمی و متقابل فرد با محیط است و اگر این رابطه متقابل به طور متعادل صورت گیرد موجب توانایی سازگاری با محیط و پیشرفت هوش می شود. کودک در مراحل مختلف رشد تصاویر ذهنی مختلفی دارد که از تصاویر ذهنی ساده شروع می شود و به تصاویر پیچیده تری می رسد. گذشتن از این مراحل یعنی از مراحل پایین به مراحل بالاتر بستگی به رشد هوش، ساختمان عصبی و بدنی، تجارب اجتماعی و تجارب زندگی او دارد.
اهمیت نظریه اینهلدر در هوش این است که پدیده های روانی و بخصوص هوش دارای الگوی مخصوص و از یک نظام کلی که اساس آن تجارب اولیه و عکس العملهای کودک از بدو تولد حتی قبل از اینکه قادر به تکلم باشد شروع می شود. این عکس العملها حسی و حرکتی هستند که کودک روابط محسوس عینی و عملی بین اشیاء و حوادث را بطور منظم یکی بعد از دیگری کشف کرده و پاسخهای عملی و درست به وضعیت های مختلف می دهد. از همین جا اینهلدر عقب مانده را افرادی از جامعه می داند که در مراحل پایین رشدی متوقف می شوند و در آنها کششهای نهاد قوی و زیاد است (به نقل از میلانی فر 1370).

طبقه بندی کودکان عقب مانده ذهنی
افراد عقب مانده ذهنی را بنابر ملاکها و ضوابط مختلفی تقسیم کرده اند و علت تقسیم بندیهای متعدد این است که عقب ماندگی ذهنی یک بیماری یا سندرم واحدی نیست بلکه حالاتی است که بر اثر عوامل متعدد و متفاوتی بوجود می آید. از تقسیم بندیهایی که توسط متخصصین مختلف ارائه شده است می توان به طبقه بندیهای زیر اشاره نمود(میلانی فر 1370):
1- روان شناسان
2- روان پزشکان
3- متخصصین تعلیم و تربیت.

1- گروه دانش آموزان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر
این گروه دارای بهره هوشی بین 70-50 می باشند. بدلیل آنکه شناسایی و تشخیص کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر در سنین پایین بویژه قبل از دبستان و دوره های اول دبستان بسیار مشکل می باشد. تعداد قابل توجهی از آنان در مدارس معمولی ثبت نام می کنند. البته بتدریج همزمان با پیچیدگی نسبی محتوای دروس و بویژه در اواخر کلاس و از کلاس دوم به بعد عقب مانده ذهنی این قبیل دانش آموزان بیشتر آشکار گشته و شناسایی و تشخیص آنان آسانتر می شود. دانش آموزان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر نمی توانند بهره لازم و کافی را از برنامه های آموزشی کلاسهای معمولی ببرند. این کودکان در هر حال آموزش پذیر بوده و قادر به فراگیری اطلاعات عمومی و درسها رسمی کلاس از قبیل خواندن و حساب کردن و مهارت های مناسب شغلی بوده و می توانند در اداره زندگی خود از تحصیل خویش بهره مند شوند. این دانش آموزان می توانند با حداقل مشاوره در زندگی خود کفایی اقتصادی و اجتماعی داشته باشند (افروز، 1369).
تشخیص افراد عقب مانده ذهنی آموزش پذیر بر اساس آزمایشهای عمومی و رشد بدنی به دلیل آنکه غالباً مشابهت فراوان با افراد عادی دارند تقریباً غیر ممکن می نماید. اما در راه رفتن و بویژه صحبت کردن، به طور کلی دچار کندی محسوس هستند. در این گروه افرادی پیدا می شوند که از لحاظ یادگیری در کارهای عملی و غیر کلامی به حد متوسط کودکان عادی می رسند. در مورد آموزش نیز اگر برنامه ها مناسب به اجرا گذاشته شوند، می توانند در زمینه درسی موفق باشند (نلسون و ایزرائیل 1980 به نقل از منشی طوسی 1369). این افراد با رسیدن به سن بلوغ در جمعیت وسیع جامعه گم می شوند زیرا توانایی سازگاری شغلی و اجتماعی را دارا هستند. (میلانی فر 1370).



دریافت‌فایل



  • ۰
  • ۰
تحقیق

لینک *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه:37

فهرست مطالب

مقدمه

راه هاى اثبات نبوت

( نبى) و ( رسول)

نیاز به رسالت

وحى

نظریه عوامانه

نظریه روشنفکرانه

نظریه سوم

( نبوت) مجموعه اى است مشتمل بر چهارده جلسه بحث و انتقاد انجمن اسلامى پزشکان که در سال 1348 هجرى شمسى ایراد شده و سخنران آن استاد شهید آیة الله مطهرى بوده اند . سبک بحث یک سبک ابتکارى است و در یک قالب خاص مثلا قالب متکلمین یا فلاسفه جاى نمى گیرد , بلکه استاد شهید با توجه به احاطه خود بر نظرات متکلمین و فلاسفه در این باب و با توجه به برخى علوم انسانى جدید مانند روانشناسى و با عنایت به شبهاتى که در این باب هست , یک طریق مخصوص را طى کرده اند و البته سؤالاتى که در پایان جلسات مطرح شده است در تعیین خط سیر بحث مؤثر بوده است .
استاد شهید مطالب خود را در چهار بخش ( راههاى اثبات نبوت) , ( وحى) , ( معجزه) و ( اعجاز قرآن) دسته بندى کرده اند و درباره ماهیت ( وحى) و ماهیت ( معجزه) که معمولا کمتر بحث مى شود , به تفصیل سخن رانده اند .
همان طور که خواننده محترم مطلع است , این بحث در ادامه بحث توحید که قبلا به چاپ رسیده است ( مطرح شده و به دنبال آن , بحث ( امامت و رهبرى) در آن جلسات مطرح شده است ( که آن نیز قبلا منتشر گردیده است و پس از آن مسأله معاد مورد بحث قرار گرفته است ) که همزمان با ( نبوت) منتشر مى گردد ) . در همه این بحثها آنچه که بسیار جلب توجه مى کند شیوه برخورد استاد با سؤالات و انتقادات بعضا تند مستمعین است که با سعه صدر و به طور منطقى و بدون آنکه تحت تأثیر احساسات قرار گیرند پاسخ گفته اند و با توجه به اینکه مستمعین قشر تحصیل کرده و روشنفکر و دانشگاهى بوده اند , نحوه برخورد استاد با آنان , نحوه صحیح برخورد با این قشر را در خصوص اظهارات آنها درباب مسائل اسلامى به گونه اى که موجب طرد آنان نشود و در عین حال حقیقت مطلب به آنها عرضه گردد , به خوبى نشان مى دهد . امید است که این روش استاد نصب العین ما قرار گیرد .
نکته دیگرى که از این سلسله بحثها آشکار مى شود شیوه بیان ایشان در تفهیم مطلب به قشر تحصیل کرده و کم آشنا با معارف اسلامى است که خالى از اظهار فضل و به کار بردن عبارات و اصطلاحات فنى است و چنانچه این اصطلاحات به کار مى رفته است بلافاصله توضیح داده شده است .
امید است این سنتهاى حسنه استاد شهید مورد توجه ما نیز باشد . از خداى متعال توفیق بیشتر در نشر آثار آن بزرگمرد را مسألت مى نماییم .



دریافت‌فایل



  • ۰
  • ۰
دانلود

لینک و پرداخت دانلود * پایین مطلب *

فرمت فایل : word ( قابل ویرایش )

تعداد صفحه : 2

مقدمه

برخى فکر مى کنند اضطراب امتحان امرى غیرطبیعى و مانع یادگیرى است، اما اضطراب، در حد متعادل، قابل قبول و حتى ضرورى است.
کارشناسان مى گویند اگر دانش آموزان امتحان را ارزیابى نتیجه فعالیت یک ساله خود بدانند، راحت تر با این مسأله کنار مى آیند و اضطراب آنها تا این حد طبیعى است، اما وقتى بیش از حد دچار اضطراب شوند، این امر مانع یادگیرى آنها مى شود.
گذشته از این، برخى والدین در ایام امتحانات فرزندان شان، بیشتر دچار استرس شده و آرامش خود را از دست مى دهند و این ناآرامى ها را به دانش آموزان نیز منتقل مى کنند



دریافت‌فایل



  • ۰
  • ۰
دانلود

لینک و پرداخت دانلود * پایین مطلب *

فرمت فایل : word ( قابل ویرایش )

تعداد صفحه : 4

فهرست

از آلودگی هوا چه میدانیم ؟

تعریف آلودگی هوا
منابع انتشار آلاینده های هوا

آلودگی هوا در منازل

و ...

مقدمه

سالیانه 3 میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند که 90 درصد آنان در کشورهای توسعه یافته هستند . دربعضی کشورها تعداد افرادی که در اثر همین عامل جان خود را از دست می دهند بیشتر از قربانیان سوانح رانندگی است. این مرگ و میر بطور خاص مربوط به آسم، برونشیت - تنگی نفس و حملات قلبی و آلرژی های مختلف تنفسی است .



دریافت‌فایل



  • ۰
  • ۰
مسابقه شرح دعای سحر عنوان وبلاگ : کتابخانه شهید قدوسی شهر فیروزان منبع : کتابخانه شهید قدوسی شهر فیروزان همزمان با ماه مبارک رمضان مسابقه ای به همین مناسبت تحت عنوان مسابقه شرح دعای سحر توسط اداره کتابخانه های عمومی شهرستان نهاوند برگزار شده است که علاقمندان می توانند با مراجعه به سایت booki مراجعه کنند و جوایز نفیسی دریافت کنند.



  • ۰
  • ۰
کتاب مسابقه "صدوچهارده" سبک زندگی قرآنی نویسنده: پدیدآورندگان دیگر: زبان:     کتاب مسابقه "صدوچهارده" سبک زندگی قرآنی 72صفحه–12سوال تستی جوایز
  • 5 کمک هزینه عتبات
  • 10کمک هزینه مشهدمقدس
  • 20 قلم هوشمندقرآنی
  • صدها هدایای فرهنگی
نام کتاب الهام گرفته از صدو چهارده سوره نورانی قرآن کریم و تعداد آیات منتخب سی آیه  برابر با تعداد  روزهای  ماه خدا که در هر روز از ماه مبارک  در آیه ای تامل کنیم لازم به ذکر است "مجتمع فرهنگی پژوهشی معاونت فرهنگی سازمان اوقاف و امورخیریه" اقدام به برگزاری مسابقه ای بر اساس این کتاب نموده است. عزیزان برای شرکت در این مسابقه می توانند شمارهٔ گزینه های صحیح سوالات مندرج در کتاب را در قالب یک عدد 12 رقمی، به سامانهٔ پیامکی به شماره  10001151100  ارسال فرمایند. به طور مثال اگر پاسخ صحیح چهار سؤال اول گزینه 1 و چهار سؤال دوم گزینه 2 و چهار سؤال سوم گزینه 3 باشد، شما این رقم را ارسال می کنید: 111122223333 مهلت ارسال پاسخ ها، حداکثر تا تاریخ30/5/95  می باشد و اسامی برگزیدگان در کانال معاونت فرهنگی و اجتماعی  mfso94@   و در سایت معاونت فرهنگی و اجتماعی به نشانی www.mfso.ir اعلام خواهد شد.



  • ۰
  • ۰
درآمدی

درآمدی بر روان شناسی یادگیری

تعداد صحفات : 37 صحفه

چیکده از مطالب :

مشخص نیست که روان شناسی از چه زمانی به طور رسمی رشته ای علمی شناخته شد ، اما پژوهشهای روان شناختی از اواخر قرن نوزدهم آغاز شد . ویلهلک نخستین آزمایشگاه روان شناسی را در 1987 در آلمان و ویلیام جیمز چهارسال زودتر آزمایشگاه خود را در هاروارد ایجاد کرده بود .

پویایی آزمایشگاه روان شناسی ، استقلال از فسلفه و نظریه پردازیهای فیلسوفان را به ارمغان آورد . و ونت در کتابی با عنوان اصل روان شناسی فیزیولوژیک ، موضوع روان شناسی را مطالعه ذهن معرفی کرد و فرآیندهای مورد بررسی در روان شناسی را مهرکرمای کنترل شده و پاسخهای قابل اندازه گیری دانست که با آزمایش و درون نگری به دست می آید .

ساختارگرایی .و کارکردگرایی

دومکیت معروف ساختارگرایی و کارگرایی با شروع قرن بیستم شکل گرفت .

ادوارد تیچنر ( 1867 ـ 1927 ) از شاگردان وونت بود که مکتب روان شناسی او به ساختارگرایی شهرت یافت . ساختارگرایی ترکیبی است از تداعی گرایی و روش تجربی .

دیدگاه تداعی گرایی بر این باور بود که ضمیر خودآگاه انسان ، حوزه مناسبی برای بررسی علمی است . بمنظور بررسی پیچیدگی های ذهن ، این تداعیها تجزیه می شوند و آنگاه هر مفهوم به صورت منفرد مطالعه می شود .

روش تجربی مورد استفاده تیچنرهمانند وونت ، روش درون نگری بود که نوعی تحلیل خود است در این روش شرکت کنندگان بطور شفاهی به گزارش کردن تجاربی می پردازند که اندکی قبل در معرض آن قرار گرفته بودند و از افراد خواسته می شود که آنچه در مواجهه با اشیاء یا رویداد تجربی کرده اند ، گزارش کنند و آن پدیده را تفسیر نکند بعبارت دیگر از دانش خود درباره آن شیء یا رویداد استفاده نکنند .



دریافت‌فایل