مدرسه حسابی

  • ۰
  • ۰

زیبا &ndash 1375
چنان که اعلام شده، عنوان گفتار امروز « منشاء ظهور امپرسیونیسم» است، ومطالبی هم که بیان خواهد شد عمدتاً مربوط می&zwnj شوند به شرایط و عوامل موثر در تکوین این جنبش هنری. بنابراین در اینجا به بررسی و تحلیل سبک و اسلوب کار نقاشانی که &rdquo امپرسیونیست&ldquo نام گرفته&zwnj اند، نخواهم پرداخت. بااین حال ، لازم به نظر می&zwnj رسد که سخن را از خودِ امپرسیونیسم و مشخصات کلی آن آغاز کنم.
امپرسیونیسم (Impressionism) در دهه 70 قرن نوزدهم پدید شد، و غالبا آن را سرآغاز تاریخ هنر مدرن محسوب می&zwnj کنند. قبل از هر چیز، باید یادآور شوم که امپرسیونیسم یک پدیده&zwnj ی فرانسوی، ویا دقیق&zwnj تر بگویم، یک پدیده&zwnj ی پاریسی بود.
اصطلاح &rdquo امپرسیونیسم&ldquo را نخستین بار یک منتقد و روزنامه&zwnj نگار فرانسوی بنام لویی لُروا (Louis Leroy) در سال 1874 برای توصیف آثار نقاشانی به کار برد که تحت عنوان « انجمن بی نام هنرمندان» نمایشگاهی در محل عکاسخانه نادار (Nadar) برپا کرده بودند. (خود این آقای نادار کاریکاتور سازی بود که به عکاسی روی آورده بود و از اولین کسانی بود که عکاسی را به عنوان یک هنر معرفی کرد.)
این واژه &rdquo امپرسیونیسم &ldquo درآن زمان با معنای دیگری مصطلح بود و نقاشانی چون کانستبل (Constable)، دُلاکروا (Delacroix ) و کُرو (Corot) از آن استفاده کرده بودند. کلمه امپرسیونیسم تقریباً &rdquo پرداخت سرسری و سطحی&ldquo و &rdquo نقاشی شتاب زده و ناتمام &ldquo معنا می داد و بنابراین بارمنفی داشت. لویی لروا هم آن را درهمین معنا به کار برد. او در شماره&zwnj ی 25 آوریل 1874 مجله&zwnj ی طنزنویس &rdquo شاری واری &ldquo (Le Charivari) در یک مقاله انتقادی و کوبنده تحت عنوان « نمایش امپرسیونیست ها» ، کارهای این نقاشان را خام و سطحی و بی&zwnj ارزش خواند. به خصوص، یک نقاشی منظره اثر کلود مُنه (Claude Monet) که با عنوان&rdquo امپرسیون : طلوع آفتاب&ldquo (Impression,Soleil Levant)در نمایشگاه عرضه شده بود، بهانه&zwnj ای برای این نامگذاری به لُروا داده بود. نمایشگاه مورد نقد، آثار تقریباً 30 نقاش رادر برمی&zwnj گرفت که نه فقط هدف و برنامه&zwnj ی معینی را اعلام نکرده بودند، بلکه به لحاظ سبک و اسلوب کار نیز مشترکات بارزی نداشتند. شاید تنها وجه مشترکشان را بتوان عدم تبعیت آنها از اصول هنر آکادمیک دانست [ بعداً درباره&zwnj ی هنر آکادمیک توضیح خواهم داد] .
به هر حال، این نمایشگاه به مدت یک ماه دایر بود و حدود 3500 نفر از آن دیدن کردند، برخی برآشفته شدند و برخی هم کارها را به مسخره گرفتند. در سال&zwnj های بعد نیز هفت نمایشگاه دیگر در این زمره &ndash ولی نه توسط همه شرکت کنندگان نخستین نمایشگاه &ndash برپا شدکه هیچ یک از آنها رسماً نام &rdquo امپرسیونیست &ldquo را برخود نداشت. (نمایشگاه&zwnj ها به ترتیب در سال&zwnj های 1876 ، 1877 ، 1879 ، 1880 ، 1881 ، 1882 ، 1886 برگزار شدند). اما نامی که لُروا براین گروه از نقاشان نهاده بود، از نمایشگاه سوم (یعنی 1877)، مورد قبول آنها قرار گرفت. بدین ترتیب ، جریان تازه&zwnj ای که در هنر فرانسه پدید شده بود، تحت نام &rdquo امپرسیونیسم &ldquo تثبیت شد.
واما این هنر آکادمیک که امپرسیونیست&zwnj ها در برابر آن واکنش نشان داده بودند، چگونه هنری بود؟ این اصطلاح برای توصیف آثاری به کار می&zwnj رفت که سازندگان آن خود را وارث و پاسدار سنت دیرین کلاسیک می&zwnj دانستند، اما عملاً بر حقانیت نظم اجتماعی موجود تاکید می&zwnj کردند.شالوده&zwnj ی هنر آکادمیک در فرانسه با تاسیس آکادمی سلطنتی هنرهای زیبا (1664 ) ریخته شد. این آکادمی، هنر را یکسره به خدمت حکومت لویی چهاردهم گرفت. ساز&zwnj و کار آن چنین بود که از یک سو هنر را کنترل می&zwnj کرد و از سوی دیگر آن را مورد حمایت قرار می&zwnj داد. قدرت نمایی نظام آکادمیک &ndash با تاکید متعصبانه برسنت ، و با این اعتقاد که از طریق کنترل آموزش هنر می&zwnj توان سبک هنری را تحت ضابطه&zwnj ی معین درآورد، و نیز با ایجاد محدودیت واقعی در بیشتر شکل&zwnj های حمایت رسمی از هنر &ndash در نیمه نخست قرن نوزدهم کاملاً برقرار بود. رییس آکادمی بر دو چیز همواره پا فشاری می&zwnj کرد:اهمیت سنت؛ و ارزش&zwnj های نسبی برخی انواع نقاشی &ndash به خصوص نقاشی تاریخی و دارای موضوع&zwnj های مذهبی. مهم ترین محل ارائه آثاری از این دست، نمایشگاه&zwnj های بزرگ سالانه&zwnj ای بود که &rdquo سالن &ldquo (Salon)نام داشت.
از میان هزاران اثری که هر ساله به سالن فرستاده می&zwnj شدند، فقط کارهایی اجازه نمایش می&zwnj گرفتند که با ضوابط معین آکادمی مطابقت می&zwnj داشتند. چنین بود که آثار هنرمندان نوآور غالبا به نمایشگاه راه نمی&zwnj یافتند. به همین سبب نیز کوربه(Courbet) پس از چند بار مردود شدن، با اقدامی جسورانه و بی&zwnj سابقه مقارن با سالن 1855، نمایشگاهی مستقل از آثارش برپا کرد [این اقدام را می&zwnj توان زمینه&zwnj ساز نمایشگاه&zwnj های مستقل امپرسیونیست&zwnj ها دانست]. در سال 1863 کثرت آثار رد شده از طرف داوران سالن اعتراض عمومی را برانگیخت و دولت مجبور شد نمایشگاهی با عنوان سالن مردودین (Salon des Refusé s) در جوار سالن رسمی به راه اندازد. پرده ی مشهور &rdquo ناهار در چمنزار&ldquo (Le Dé jeuner Sur Lherbe) مانه که آشکارا قراردادهای سنتی را نادیده گرفته بود، در همین سالن مردودین در معرض نمایش گذاشته شد. پس از این، مانه و پیروان جوان او _ یعنی امپرسیونیست&zwnj های بعدی_ به عنوان نقاشان هرج و مرج طلب و بی&zwnj قانون در سبک معروف شدند. از طرف دیگر، تحت تاثیر تغییر سلیقه عامه، هنر آکادمیک نیز تدریجا ظاهر متنوع&zwnj تری پیدا کرد. چنان که در زمان امپرسیونیست&zwnj ها، شاخص&zwnj ترین نمونه&zwnj های هنر آکادمیک[مثلاٌ آثار بوگرو و کابانل(Cabanel/Bouguereau)] ملغمه&zwnj ای بودنداز کلیشه&zwnj سازی کلاسیک، احساساتیگری رمانتیک و واقعنمایی رئالیستی، البته با پرداختی شسته و رفته و عالی؛ یعنی دقیقاً همان مشخصاتی که نقاشی امپرسیونیست به اتهام فقدان آن محکوم می&zwnj شد. در واقع، آنچه نقاشان آکادمیک را به خشم می&zwnj آورد این بود که امپرسیونیست&zwnj ها در پی کوربه « از روی دیوار موزه به میان طبیعت و اجتماع جهیده بودند» . شاید نظیر این دشمنی سنت&zwnj گرایان با نوجویان را در جای دیگری از تاریخ هنر مدرن نتوان یافت.
امپرسیونیسم در بسیاری جنبه&zwnj ها ادامه منطقی رئالیسم کوربه محسوب می&zwnj شود، به اضافه یک دستاورد مهم در نحوه استفاده از رنگ. امپرسیونیست&zwnj ها از این نظریه قدیمی که رنگ صرفاًعامل فرعی و ثانوی برای توصیف فرم است فاصله گرفتند و به رنگ امکان دادند تا نقشی مستقل و مؤثر در نقاشی ایفا کند. در سنت نقاشی طبیعتگرای اروپایی، دستکم از زمان لئوناردوداوینچی، جسمیت شی&zwnj ء یا عمق و کیفیت سه&zwnj بعدی آن را با درجات مختلف رنگسایه نشان می&zwnj دادند: نور با رنگسایه&zwnj های روشن، و سایه با رنگسایه&zwnj های تیره قهوه&zwnj یی تا سیاه. اما امپرسیونیست&zwnj ها گویی منشوری در برابر طبیعت نهادند و نور خورشید را به نورهای رنگی طیف مرئی تجزیه کردند. نقاشان امپرسیونیست با سپردن خود به تجربه بصری و با کار مستقیم در طبیعت توانستند این انقلاب را در رنگ پدید آورند . کلود مُنه به نقاشان توصیه می&zwnj کرد:&zwnj « وقتی برای نقاشی کردن در طبیعت حضور می&zwnj یابید، سعی کنید اشیایی چون درخت و خانه و دشت را که در برابرتان قرار دارند، فراموش کنید. فقط این طور فکر کنید: اینجا یک مربع کوچک آبی است، اینجا یک مستطیل به رنگ گلبهی است، اینجا رگه&zwnj ای به رنگ زرد است. و آن را همان&zwnj گونه که به نظرتان می&zwnj آید نقاشی کنید تا .... امپرسیون (دریافت) ساده&zwnj ای را از صحنه بنمایاند» .

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله 19 صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید



دریافت‌فایل



لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-106740-%d8%af%d8%a7%d9%86%d9%84%d9%88%d8%af-%d9%85%d9%82%d8%a7%d9%84%d9%87-%d9%85%d9%86%d8%b4%d8%a7%d8%a1-%d8%b8%d9%87%d9%88%d8%b1-%d8%a7%d9%85%d9%be%d8%b1%d8%b3%d9%8a%d9%88%d9%86%d9%8a%d8%b3/
  • ۹۵/۰۶/۳۰
  • donai amirion

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی