مدرسه حسابی

  • ۰
  • ۰

دانلودمقاله مفهوم مدیریت آموزشی واصول آن

 

 

 

درارتباط با مفهوم کلی مدیریت آموزشی می توان به برخی تعاریف اشاره شده در منابع علمی اشاره نمود ، براین اساس مدیریت آموزشی عبارتست از :
• فرایندی که کلیه فعالیتهای افراد همکار درسازمانهای آموزشی و پرورشی را در راستای نیل به اهداف تعلیم وتربیت متناسب وهماهنگ نموده وبا برخورداری مناسب از امکانات فیزیکی ومنابع انسانی بستر تحقق موارد مطروحه را ایجاد نماید .
• یاری وکمک رسانی به روند اجرایی آموزش ونظارت بر آن ( رهبری آموزشی ) .
• ایجاد زمینه وفراهم ساختن تجهیزات وامکانات جهت بروز استعدادهای دانش آموزان ( کار آموزان ) تحکیم بخشیدن به روابط انسانی گروهی واتخاذ روش و تعیین خط مشی اصولی در کلیه امور ، برای بارور ساختن اهداف تربیتی .
آنچه مسلم است ، قابلیتهای شغلی وارتقاء مهارت مورد نیاز آن ، بستگی قابل توجهی به کیفیت محصول آموزشی دارد واصولا مدیریت آموزشی به ویژه آموزش فنی وحرفه ای ،حائز اهمیت ویژه ای می باشد . بنابراین ، هر چند اصول ومفاهیم بسیاری در مدیریت آموزشی از سایر مدیریتها گرفته شده ، ولی ارکان این مدیریت از چنان اهمیتی برخوردار است که می توان برای رشد سایر مدیریتها نیز از آن استفاده نمود .
درواقع ، اهداف کلان آموزشی بر آورنده نیازهای اجتماعی ، اقتصادی و وضعیت وجودی افرادمی باشد که مدیریت آموزشی ، دراین مقوله جایگاه ویژه ای دارد .
- مدیریت آموزشی و برآورد نیازهای اجتماعی
اصولاً ، جامعه ای را می توان پویا ، سالم ودر حال رشد تلقی نمود که ابعاد محوری ( مطروحه ) آن تحقق یابد .
در واقع ، یکی از ابعاد محوری مورد بحث در این قسمت ، خواسته ها وهنجارهای اجتماعی می باشد . برخی پارامترهای مهم نیاز اجتماعی جوامع شامل فرهنگ ، سنت ، ارزشهای دینی ، بومی وملی بوده است وچگونگی آموزش افراد جهت حفظ و رعایت این موارد در اجتماع اهمیت ویژه ای دارد . بنابراین ، بایستی برنامه ریزان کلان جوامع به نقش مدیریت آموزشی در ابعاد مختلف آن توجه داشته باشند .
- مدیریت آموزشی وبر آورد نیازهای اقتصادی
اصولا ، در برنامه ریزیهای اقتصادی جوامع به ویژه پیشرفته ، نگرش خاصی به منابع عمده اشتغال وتولید ( صنعت ، خدمات وکشاورزی ) در شرایط موجود آن وبر آورد توسعه کوتاه مدت ، میان مدت وبلند مدت در سطح آن جامعه می شود .
همچنین ، یکی از مشخصه های مرتبط با ظرفیتهای اشتغال وبهینه سازی شرایط آن ، ارتقاء عملکرد منابع انسانی تخصصی مورد نیاز ویانظارت برروند آموزش مهارت و فنون وتبدیل نیروی انسانی به منابع انسانی متخصص وماهر است . دراین ارتباط جایگاه مدیریت آموزشی متناسب اهداف پیش بینی شده ونیاز سنجی آموزشی بررسی شده و به ویژه درارتباط با آموزشهای شغلی مشخص می شود . به این ترتیب ، اهداف وخط مشی مدیریت آموزشی را بدین شرح می توان مطرح نمود :
الف ) متناسب سازی میل افراد به برخورداری از آموزش شغلی ونیل به احراز آن با نیاز واقعی بازار کار وظرفیت های آن .
ب ) فراهم سازی زمینه های تامین ( رشد حرفه ای ) از طریق آموزش مستمر افراد .
- مدیریت آموزشی ووضعیت وجودی افراد
انسان موجودی است که تحولات روحی وجسمی او براثر تکامل ورشد مختص آن و روند تربیتی که به صورت اکتسابی وبرخوردار شدن حاصل می شود ، انجام می گیرد .
کمک به شناخت ظرفیتهای روحی وجسمی افراد ، زمینه سازی رشد وارتقاء مهارتهای زندگی وتلاش وفعالیت در جامعه ، اهم مواردی است که توسط اعمال مدیریتهای آموزشی تامین می شود .
ویژگیهای مدیر آموزشی
1- مهارت در رهبری وهدایت افراد به ویژه کادر آموزشی
برای آنکه یک سازمان آموزشی بتواند به اهداف پیش بینی شده برسد ، برخی راهکارهای اساسی آن بایستی اعمال شود . یکی از مهمترین راهکارها وپارامترهای موثر در کیفیت عملکرد سازمانها به ویژه سازمانهای آموزشی ، زمینه سازی حضور ومشارکت سطوح مختلف سازمانی در فرایندهای تصمیم سازی واجرای آن می باشد .
لازمه این کار ، ایجاد ساختار مناسب برای فرهنگ سازی وتبدیل آن به جریانی ضابطه مند جهت مشارکت کلیه پرسنل به ویژه کادر آموزشی در برنامه های مربوطه و ایجاد اشتیاق انجام این امور در سطح سازمانی می باشد.
2- مهارت در روابط انسانی
جهت برقراری ارتباطات سالم ، انسانی ومتقابل بین کارکنان ونیز با مدیریت واحد اموزشی ، اتخاذ استراتژی پیش بینی شده ومناسب ارتباطات با پرسنل وتعمیم آن در سطح سازمان واجد توجیه است . در این ارتباط ، مناسبترین روش ، اعمال مدیریت عاطفی با در نظر گرفتن کلیه ضوابط ومقررات وسیاستهای کلان تعیین شده می باشد .
برخی خصایص وجودی وصفات رفتاری حائز اهمیت در برخورداری مدیران از مهارت برقراری ارتباطات انسانی در سازمان به شرح ذیل ، مطرح می باشند .
- داشتن سعه صدر .
- نیکویی رفتار وحسن خلق .
- راز داری وپوشش عیوب .
- توجه به شادیها وبه ویژه مصائب ومشکلات افراد .
- فروتنی وتواضع .
- صداقت وراستی .
- اعتماد به نفس .
- فروبردن خشم .
- تصمیم گیری براساس درایت ومبری از خشم و خوشحالی .
- عدم سوء ظن به کارکنان .
- نداشتن غرور .
- تمیز دادن به کیفیت های عملکرد کارکنان .
- عمل به حرف .
- احترام به ارزشهای وجودی افراد .
- داشتن تعهد ونیز تخصص مورد نیاز .
- پرهیز کاری .
- نداشتن فساد اخلاقی .
3- مهارت در برقر اری روابط گروهی
یک مدیر آموزشی بایستی قادر به ایجاد فضای ، تعامل و همکاری افرادجهت انجام وظایف محوطه باشد دراین ارتباط به انحاء مناسب کارهای گروهی ومشارکت جمعی در تحقق اهداف مورد نظر بایستی توجه شود . در واقع مدیر آموزشی برای موفقیت در اجرای برنامه ها ، باید در طرح ریزی کارهای جمعی وگروهی تبحر و مهارت کافی داشته باشد وبتواند گروه را در تجزیه و تحلیل وارزشیابی از روشهای اتخاذ شده ، کمک نماید اهم موارد مهم مهارت مدیران در برقراری روابط گروهی بشرح زیر می باشند :
1- همفکری وهمکاری با گروه کارکنان .
2- یاری رسانی به گروه کارکنان در اتخاذ روشها ونظارت بر روند اجرای آن .
3- تلاش در جهت فرهنگ سازی وتعمیم اتحاد و اعتماد متقابل بین کارکنان .
4- پیشبرد امور واهداف سازمانی با در نظر گرفتن اهداف وعلایق فردی .
5- توجه به نظرات ، انتقادات وایده های افراد .
6- توجه به نیازهای وخواسته های کارکنان و تلاش در جهت تامین آن .
7- داشتن عدل وانصاف در انجام وظایف ومسئولیتها .
8- تلاش د رراستای ارتقاء دانش وشکوفایی گروه کارکنان .
9- تفویض اختیارات بایسته به گروه کارکنان .
10- تعمیم فرهنگ مسئولیت پذیری وتعهد در بین گروه کارکنان .
11- حمایت ونظارت برعملکرد گروه کارکنان در اجرای وظایف ومسئولیتها .
12- کمک به ارتقاء وتعمیم ایده های مبتنی بر نو آوری وابتکار .
4- مهارت وارزشیابی
اصولاً یکی از مشخصه های مهم عملکرد مناسب سازمانهای آموزشی ، وجود نظام ارزشیابی از روند ، اجرا و محصول آموزش می باشد . این وضعیت می تواند به بررسی مشکلات وکاستیها وچگونگی رفع آن ونیز ارتقاء وضعیت موجود فعالیتهای سازمانی منجر شود .
در این راستا ، مدیر آموزشی در صورت برخورداری ا ز فنون سنجش وارزشیابی آموزشی ، می تواند برنامه ریز اصلی و یاری رسان کارکنان د راجرای آن وتوجیه ایشان ونیز تامین کننده امکانات وتجهیزات وهمچنین ضوابط مورد لزوم باشد .

 

5- مهارت در انتخاب همکاران
مدیر آموزشی باید بتواند افراد مناسب را جهت احراز وظایف ومسئولیتهای شغلی زیر مجموعه خود انتخاب و بکار گمارد . توانایی ارزیابی مشاغل وشناخت ویژگیهای کاری افراد ، از جمله مشخصه های ابزاری مهم در این ارتباط می باشند .
وظایف مدیران آموزشی
اهم این موارد بشرح زیر می باشند :
1- طرح وبرنامه ریزیهای آموزشی .
2- سازماندهی
سازماندهی ، عبارت است از ایجاد نظم ونسق کاری برای هر کس بانضمام هماهنگ کردن ومرتبط ساختن مساعی یک عده با ایجاد موازین خاصی در راستای اهداف مشخص وتعیین شده در واقع ، با یک سازماندهی اصولی ، می توان استفاده بهینه از تجهیزات وامکانات ومنابع مادی وانسانی رامحقق نمود .
3- پیش بینی وارزیابی کاری .
ویژگی بررسی وتحلیل وضعیت موجود عملکردی سازمان وابعاد فعالیتهای در آن ونیز با توجه به مستندات واطلاعات مورد نیاز ، توانایی ارزیابی وپیش بینی گزینه های چگونگی تغییر کار کرد ، از جمله مشخصه های مهم در مهارت یک مدیر آموزشی می باشند .
4- هدایت ورهبری
5- ایجاد روحیه واشتیاق در مشارکت کارکنان در برنامه های کاری گروهی ویا وظایف فردی .
6- تامین نیازها واحتیاجات منابع مادی وانسانی کار .
7- نظارت وراهنمایی مناسب کادر آموزشی .
8- رفع مسایل ومشکلات .
9- مشاوره وراهنمایی کار آموزان .
اصولاً قائل شدن تمایز میان عناصر محوری واصلی وسایر اموررایج درجهت اهداف سازمانی ونیز بکار گیری آن در روند اعمال مدیریت آموزشی ، اهمیت ویژه ای دارد . دراین ارتباط ، چستر بارنارد کار عمده مدیران را نه در انجام امور اجرایی بلکه در بکار نگهداشتن سازمان می داند بیان ابعاد وقلمرو مدیریت آموزشی نیز نقش اصلی مدیران را در صحنه مدیریت مشخص می سازد .
لوتو گیلولیک وال ارویک عناصر مدیریت را به 7 دسته تقسیم می کنند که از آن می توان در اجرای هر یک از ابعاد مدیریت آموزشی استفاده کرد . اصطلاح POSDCRB مجموعه حروفی است که هرحرف آن به مفهومی از عناصر اصلی امور اداری در اجرای یک بعد مدیریت اشاره دارد .
این مفاهیم بشرح زیر می باشد :
1- طرح وبرنامه Planing
2- سازماندهی Organizing
3- کارگزینی Stafing
4- هدایت Directing
5- هماهنگی Coordinating
6- گزار شدهی Reporting
7- امور بودجه Budgeting
در واقع نظریه گیلولیک و ارویک مبتنی بر مکمل نظریه ها نری فایول است براساس آن وتشخیص وتعیین مراحل عملیاتی به شرایط وموقعیت واحد آموزشی بستگی دارد .

 

 

 

5-2 شناسایی جایگاه مدیریت آموزشی در آموزشگاههای فنی وحرفه ای
درمباحث قبلی به ویژگیهای آموزشگاههای فنی وحرفه ای واصول راهبردی مدیریت آموزشی پرداخته شد . دراین قسمت ودر قالب جدول7-2 اهم پارامترهای قابل توجه در اداره آموزشگاه فنی وحرفه ای وارزشیابی مربیان آموزشی ارائه می شود .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


جدول 7-2 الگوی ارزشیابی اداره اموزشگاه
ردیف پارامتر ارزشیابی بلی خیر ردیف پارامتر ارزشیابی بلی خیر
1 تاخیرهای مکرر درشروع آموزش 15 ارایه آموزش رعایت اصول ایمنی و بهداشت خاص دوره آموزشی موردنظر
2 معرفی رئوس سرفصلهای آموزشی در شروع دوره 16 نظارت مستمر بررعایت اصول بهداشت محیط کارگاه وکار با تجهیزات ووسایل
3 ارایه منظم مطالب در طی دوره 17 نظارت بر پوشش مناسب وتعیین شده کار آموزان در داخل کارگاه
4 معرفی وبررسی مطالب مهم محوری 18 نظارت بر روند رعایت ضوابط حضور در کارگاه توسط کار آموزان
5 استفاده مناسب ازسیاست تحسین کار آموزان 19 استفاده مناسب از امکانات آموزشی وکمک آموزشی
6 وجود نظم وآهنگ موزون در بیان مطالب 20 نظارت برروند خریدتجهیزات ووسایل کارگاه نگهداری وبهره برداری آن
7 استفاده از طرح درس مناسب 21 مطالعات تخصصی مستمر درجهت آگاهی از پیشرفت فن آوری
8 ایجاد واجرای برنامه ارزشیابی کار آموزان در تمام طول دوره 22 اشتیاق وحضور در دوره های باز آموزی ونو آموزی
9 نظارت مستمر برنحوه کاربرد تجهیزات وابزارکارگاه توسط کارآموزان 23 برنامه ریزی واجرای بازدید علمی کار آموزان
10 طرح پرسش های کلیدی مطالب در طول تدریس 24 برقراری روابط ومناسبات انسانی و نیز ضابطه مندبا کارآموزان
11 رعایت کلیه اصول یداگوژی وبه ویژه فن بیان 25 برقراری روابط ومناسبات انسانی و نیز ضابطه مند با سایر ارکان واحد آموزشی
12 ایجاد فضای رشد وپویایی برای کار آموزان دوره 26 انجام تحقیقات علمی ، تالیف ویا ترجمه کتب آموزشی
13 برخورد مناسب وارایه پاسخ جامع به پرسش های کارآموزان 27 ارایه پیشنهادات وهمکاری با تشکل های مربیان فنی وحرفه ای
14 تعیین موارد وتوجیه کار آموزان به انجام پروژه های پایان دوره

 

6-2 آشنایی با اصول مدیریت آموزشی وکاربرد آن
باتوجه به اهمیت ونفوذ مدیریت علمی درمدیریت آموزشی ، نقشهای اساسی مد نظر آن ، در قالب بخشهای کلی ودهگانه قلمرو مدیریت آموزشی به شرح زیر عنوان می شود :
1- نظارت وراهنمایی مربیان .
2- برنامه ریزی ( آموزشی ودرسی )
3- روابط اجتماعی - فرهنگی در مناسبات انسانی .
4- ایجاد واستقرار تغییر .
5- ارزشیابی ( مطلق ، نسبی ، مرحله ای وپایانی )
6- اجرا .
7- میانجی ویاری رسان در حل مشکلات ، بحرانها وتعارضات.
8- حسابرسی وکنترل امور مالی وبودجه وپشتیبانی تدارکاتی .
9- مشاوره وراهنمایی تحصیلی ، شغلی ، روحی وروانی دانش آموزان ومهارت جویان .
10- رشد سازمانی وامور کارکنان

 

1- نظارت و راهنمایی مربیان
اصولا ، مربیان در حصول به اهداف سازمان یا موسسه آموزشی به طور مستقیم عمل می کنند . بنابراین خدمات وپشتیبانی اداری باید درجهت فراهم آوردن امکانات هر چه بیشتر ایفای وظایف آنان معطوف گردد . با راهنمایی موثر مربیان می توان نتایج بسیار خوبی در حصول به اهداف مورد نظر به دست آورد .
برخی امور عمده ای که توسط مدیر برای تقویت ایفای وظایف این بخش صورت می پذیرد شامل معرفی روشهای مدرن تدریس ، آگاه سازی کادر آموزشی از اهداف بنیادی واساسی تعیین شده ، ایجاد شناخت موضوعی وعناوین سرفصلهای آموزشی در میان مربیان ،انتخاب وگزینش مربیان مناسب تدریس در سطوح دوره های آموزشی مختلف با توجه تجارب وسوابق تحصیلی ونظارت بر نحوه اجرای طرحهای آموزشی ورعایت زمان وفعالیتهای متناسب اهداف آموزشی است .
در واقع نظارت برای بررسی وحصول اطمینان از جریان فعالیتها مطابق انتظارات است ومدیران باایفای نقش رهبری ودیده بانی برامور جاری می توانند به گسترش اطلاعات جهت دهی داشته باشند .

 


2- برنامه ریزی آموزشی ودرسی
برنامه ریزی آموزشی ودرسی یکی از محوری ترین رویکردهای در فعالیت مدیریت آموزشی وآموزشگاهی می باشد . اصولا چارچوب این مدیریت برحسب درجه تمایل به تمرکز یا عدم تمرکز در یک سیستم آموزشی ، متفاوت است در سیستم های متمایل به تمرکز ، مدیران آموزشی وظایف خود را بیشتر درقالب طرحهای از پیش تهیه شده انجام می دهند .
به طورکلی برنامه ریزی بخش عمده ای از وظایف مدیریت آموزشی را در بر می گیرد و برای انجام همه نقش ها از آن استفاده می شود مدیر در هر یک از وظایف برنامه ریزی ، سازماندهی ، کنترل ، نظارت ورهبری ، به برنامه ریزی نیاز دارد . در واقع ، در تعریف مدیریت ورهبری برنامه ریزی یک مفهوم کلیدی است دراین ارتباط یکی از تعاریف برنامه ریزی به این صورت می باشد .
« برنامه ریزی فراگردی است مداوم ، حساب شده ومنطقی ، جهت دار ودرونگر ، به منظور ارشاد وهدایت فعالیتهای جمعی برای رسید ن به هدف » .
3- روابط اجتماعی - فرهنگی درمناسبات انسانی
با توجه به وظایف نظارتی ، تصمیم گیری ومسئولیت نهایی امور درنزد مدیران آموزشی ، ایجاد مجاری ضابطه مند ومنسجم درجهت برقراری ارتباطات وتبادل با محیط خارجی بنگاه آموزشی ونیز به ویژه در درون آن واحد آموزشی وبا رویکرد مناسبات انسانی واجد اهمیت می باشد .
درواقع ، هدف از پرداختن به راهکارهای مورد اشاره ، ایجادبرخی زمینه های ارایه اطلاعات ویژگی های بنگاه آموزشی موجود ، کسب اطلاعات مورد نیاز سنجش ظرفیت نیروهای انسانی مستعد به تبدیل منابع انسانی واجد دریافت مهارتهای شغلی ، ونهایتاً منتج شدن به ارتقاء کمیت وکیفیت محصول آموزش است .
از دیگر دست آوردهای فرایند برقراری روابط مورد نظر وبا کارکرد مناسبات انسانی ، کمک به حسن اجرای سایر وظایف مدیر آموزشی وایجاد تعادل وتعامل بین سایر عوامل والزامات واحد آموزشی می باشد .
در برخی منابع درسی علم مدیریت آموزشی ، اهم راهکارهای افزایش توانمندی در اعمال مدیریت بنگاهها ویاموسسات آموزشی ، به شرح زیر درج شده است .
1- تبیین عقاید ، مفاهیم ودیدگاههای مخاطب وپیام فرست .
2- بررسی اهداف در ایجاد ارتباطات درون وبرون سازمانی .
3- توجه به نشانه های ارزشیابی پیام دهی ( چه چرا ، چه موقع ، چگونه ، چه کسی ، به چه کسی )
4- برقراری فضای مشورت واعمال آن در ابعاد مختلف فعالیتی .
5- درنظر گرفتن ویژگیهای شخصیتی ، روانی وجسمی مخاطب .
6- متناسب سازی زمینه های ارتباط وماهیت موارد قابل طرح با نیاز وظرفیت مخاطب .
7- ارزیابی وتجزیه وتحلیل تاثیرات وپیامدها .
8- توجه به مرحله بندی اعمال رویکرد هاو برخورداری از دیدگاه کلان نگر وبا ددید وسیع .
9- عمل به گفتار .
10 – انتقاد پذیری ولزوم بهره گیری بایسته از آن .
در نظر گرفتن موارد فوق ونیز سایر عوامل موثر ویا اثر پذیر از موارد دهگانه ، می تواند به عنوان ابزار کلان وعمومی مدیریتهای آموزشی قابل استفاده مطلوب باشد به عنوان نمونه پیش گیری از بروز اعمال تصمیم گیری ضربتی و محدودیت در چگونگی انجام وظایف مدیریتی ویا رفع چالش ایجاد شده آن ، بستگی زیادی به توجه ورعایت موارد دهگانه ذکر شده دارد .

 

 

 

4- ایجاد واستقرار تغییر
اصولاً لازمه محیط آموزشی کار آمد و واجد شاخصهای کیفی استاندارد ، انعطاف پذیری ارکان وعوامل آن به ویژه دربرابر ظرفیت ونیاز نیروی انسانی وهمچنین پیشرفت فن آوری بوده وپویایی وتحرک از دیگر ویژگیهای آن می باشد .
مدیریت ایجادواستقرار تغییر به مهارت وفنون معینی نیاز دارد رئوس این موارد به شرح زیر می باشد :
1- بررسی وشناسایی ابعاد برنامه ، اهداف ، وامکان سنجی تغییرات .
2- اشراف بر چگونگی انتظارات وارزشهای موجود در محیط موردنظر .
3- شناخت قابلیتها ، ظرفیتها ونیازهای مهارت آموزان .
4- بررسی وشناسایی وضعیت پارامترهای محیطی موجود آموزشی ( نظیر وسعت ، نور ، درجه حرارت ، وجود واستقرار امکانات ، تجهیزات و وسایل ) .
5- امکان سنجی و ارزیابی بهبود شرایط محیط آموزشی .
6- شناخت نظر نهایی مربیان نسبت به ایجاد تغییرات .
جهت بررسی وارزیابی وضعیت اثرات متقابل مولفه های فوق وبرنامه های تغییرات آموزشی وامکان سنجی الگوی تحلیلی آن ، شکل شماره 3-2 واجدتوجه می باشد .
بردار 1: تغییرات وبرنامه جدید درسی و آموزشی .
بردار 2: وضعیت ظرفیت ها ، نیازها و پذیرش مهارت جویان در طراحی جدید آموزشی .
بردار 3: تعهد مربی وتوجیه برنامه جدید ، شناخت حرفه ای وروشهای تدریس .
بردار 4: محیط آموزشی ، عادتها ، سازماندهی ، تدارکات وپشتیبانی .
بردار 5: انتظارات وارزشهای موجود در محیط مورد نظر .
تحلیل برداری تصویر فوق ، به شناخت امکان ایجاد تغییر کمک می کند . افزایش ویژگیها وارتقاء وضعیت هر یک از پارامترها بستگی به میزان تغییرات سایر پارامترها وچگونگی برآیند بردارها می باشد .
صاحبنظران علوم مدیریت ومدیریت آموزشی ، تغییر را برحسب مفاهیم وعناصر مختلف مورد بررسی ومطالعه قرار می دهند . در زیر ، به برخی دسته بندیهای رایج و توضیحات آن به طور اجمالی اشاره می شود .
الف ) دسته بندی براساس ماهیت ونوع تغییرات
1- تغییر با برنامه
2- تغییر خود جوش
3- تغییر تکاملی

 

ب ) دسته بندی براساس موارد واجد تاثیر در تغییرات
1- روش تدریس واجرا
2- ساختار وتشکیلات
3- فن آوری
4- افرادوپرسنل
ج ) دسته بندی براساس انگیزش درتغییرات
تقسیم بندی گتزل
1- تغییر تحمیلی
2- تغییر مصلحتی
3- تغییر ضروری
د) دسته بندی براساس سطوح در معرض تغییرات
1- تغییر در سطح شناخت
2- تغییر در سطح گرایش ونگرش
3- تغییردر سطح رفتار فردی
4- تغییر در سطح عملکرد ورفتار جمعی یا سازمانی
اصولا ، پیش بینی ، ارزیابی وامکان سنجی اصولی روند تغییرات ، از مشخصه های مدیریت آموزشی مناسب می باشد ودر مقابل آن ، عدم درک تغییرات ومتاثر شدن از بروز آن واجد یک مدیریت آموزشی ناکارآمد است .
در واقع ، اهم اصول قابل رعایت توسط مدیران در قبال زمینه سازی ویا بروز تغییرات بدین صورت می باشند .
1- فراهم کردن زمینه روابط وتعاملات انسانی .
2- تقویت رویکرد نگرش جمعی به فردی ( منافع ومضرات )
3- معرفی ابعاد برنامه واهداف تعیین شده .
4- جلب مشارکت افراد
5- توسعه برنامه ها واز بین بردن موانع احتمالی آن .
6- برنامه ریزی ارتقاء قابلیت ومهارت افراد .
7- رعایت چگونگی تناسب برنامه های تغییر روند آموزش بااهداف کلان مورد نظر.

 

 

 

5- ارزشیابی
از انواع ارزشیابی می توان به ارزشیابی تکوینی ، مطلق ونسبی اشاره نموددر واقع ، ارزشیابی از هر پدیده یا فرایندی مشتمل بر چگونگی کیفیت آن وتناسب شرایط آن با اهداف ومحصول پیش بینی شده می باشد .
فرایند ارزشیابی آموزش ، یکی از محوری ترین ابزار در اختیار مدیران آموزشی برای بررسی ومطالعه روند موجود وچگونگی ارتقاء آن می باشد به این صورت که مدیر با استفاده از روش ارزشیابی مرحله ای یا تکوینی برای پی بردن وجلوگیری به موقع و متناسب ازناهنجاریهای فردی واجتماعی قابل بروز اقدام می نماید . عمده مسائل و مشکلات واحدهای آموزشی در امر آموزش رامی توان از این طریق مورد تجزیه و تحلیل وتعیین راهکارهای مناسب قرار دارد .
همچنین تمایز برقرار نمودن میان اهداف مطلق ونسبی آموزش ونیز تمیز تفاوت کار آموزان مبتنی بر کسب مهارت ونمرات حاصله ، نیاز به آشنایی مدیر با « ارزشیابی مبتنی بر هنجار » و « ارزشیابی مبتنی بر معیار » دارد 

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله  109  صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید


دانلود فایل



لینک منبع و پست :http://campiran.ir/%d9%85%d8%ad%d8%b5%d9%88%d9%84-2499-%d8%af%d8%a7%d9%86%d9%84%d9%88%d8%af%d9%85%d9%82%d8%a7%d9%84%d9%87-%d9%85%d9%81%d9%87%d9%88%d9%85-%d9%85%d8%af%d9%8a%d8%b1%d9%8a%d8%aa-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2/
  • ۹۵/۱۲/۰۲
  • donai amirion

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی